لیست کالاهای ممنوعه وارداتی 1402

کالای ممنوعه

همواره برای رشد و رونق اقتصادی و پیشرفت جامعه صادرات و واردات کالا اهمیت دارد. از این رو برای تامین نیازها و کمبودهای جامعه باید این روند به طور مداوم در حال انجام باشد. با این حال در بعضی از مواقع کالاها اجازه ورود به کشور را ندارند. زیرا هر کشوری دارای قوانین مربوطه است که بنابر آن لیست کالاهای ممنوعه وارداتی 1402 دسته بندی و به کشور وارد می‌شوند. این کالاها که اجازه ورود ندارند با عنوان کالای ممنوعه شناخته می‌شوند. محموله‌هایی که ممنوع هستند برخلاف مصالح ملی و شرع مقدس محسوب می‌گردند. برای ادامه مطالب با آربی همراه باشید.

کالای ممنوعه چیست؟

کالای ممنوعه چیست؟

بازرگانان همواره برای تکمیل روند واردات و ترخیص کالا باید کارت بازرگانی به همراه داشته باشند زیرا این کارت نشان دهنده هویت آن ها و نوع عملکردشان می‌باشد. کالاهای ممنوعه وارداتی کالاهایی هستند که براساس شرع و دین کشور نیستند با این حال بازهم آن را قاچاق نمی‌گویند. زیرا قاچاق کاری است که خود شخص به صورت فردی آن را مرتکب می‌شود. همانطور که می‌دانید کالا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

مشروط: کالاهایی که مشروط هستند قبل از ورود باید توسط چندین سازمان تایید شود و بعد از دریافت تاییدیه و بررسی قوانین می‌توانند وارد گردند. این کالاها بیشتر به صورتی حمایتی هستند و نیاز به مجوزهای بازرگانی یا صنایع وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دارد.

مجاز: کالای مجاز به کالایی گفته می‌شود که برای تامین نیازهای جامعه و رشد و رونق اقتصادی بسیار مناسب است و همواره این کالاها می‌توانند در روند واردات و صادرات قرار بگیرند. و هیچگونه منع گمرکی ندارند.

ممنوعه: این کالاها طبق دستور دولت منع ورود دارند زیرا برخلاق قوانین شرعی، دینی و مذهبی هستند.

علت ممنوعیت برخی از کالاها چیست؟

  1. این کالاها براساس اخلاق و از نظر شرعی ممنوع هستند.
  2. بعضی از کالاها که دارای تشابهات هستند دیگر نباید به کشور وارد شوند زیرا از آن موجود است اگر چه نسخه های آن ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند.
  3. عدم مطابقت با استاندارد و کیفیت های مورد نیاز و موجود
  4. نبود ارز کافی

لیست کالاهای ممنوع وارداتی سال 1402

لیست کالاهای ممنوع وارداتی سال 1401

  • برخلاف شرع مقدس اسلام و به موجب قانون
  • کالاهایی که براساس جدول تعرفه گمرکی یا تصویب ‌نامه های متکی به قانون لیست می‌شوند.
  • فشنگ و گلوله، انواع اسلحه، باروت، دینامیت و مواد محترقه، چاشنی و مواد منفجره تنها با دریافت تاییدیه از سمت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ممکن است.
  • مواد مخدر و روانگردان
  • دستگاه های ماهواره ای و هر نوع دستگاهی که به آن مربوط باشد.
  • دستگاه‌هایی مانند سیستم‌های استراق سمع، ضبط کننده‌ها، فرستنده‌ها، دستگاه‌های مخصوص عکاسی و فیلمبرداری هوایی، بی سیم ها، میکروفون و نیز میکروفون‌ها همه این‌ها چون دارای قابلیت کنترل و ارتباط هستند ممنوع اعلام می‌شوند.
  • روزنامه، کتاب و مجله، علامت و نشانی ها و هرنوع نوشته ای که خلاف نظام، عفت عمومی و مذهب رسمی کشور باشد.
  • اسکناس، تمبر و انواع برچسب ها، لاتاری و بلیط های بخت آزمایی
  • کالاهای ممنوع الورود به موجب قوانین خاص
  • کالاهای دارای نشانی با نام و علامت خاص، مشخصات دیگری بر روی خود کالا به منظور فراهم کردن موجبات اغفال خریدار و مصرف کننده نسبت به سازنده

قوانین واردات کالاهای ممنوعه

ورودکالاهایی اعم از الکترونیکی و مخابراتی، خاص و تجاری به منظور سواستفاده جاسوس ها تلقی می‌شود از این رو وزارت اطلاعات ورود آن‌ها را منع کرده است. از دیگر کالاها مواد دارویی، غذایی، معدنی و آلی هستند که به عنوان یک کالای دو منظوره مورد سوءاستفاده بیوتروریسم قرار می گیرند. تمامی کالاها اعم از بهداشتی، قرنطینه ای، زیست محیطی و ایمنی باید زیر نظر سازمان های مربوطه از جمله بهداشت بررسی و آزمایش گردد و بعد تاییدیه آن صادر گردد. طبق ماده 198 بعضی از کالاهای دارای معافیت ها و ممنوعیت‌های خاص هستند که تنها با دریافت موافقت نامه کتبی از وزارت امور خارجه ضمن ذکر مشخصات کامل و نمونه صادر شده به همراه حکم معافیت به استناد امکان پذیر است. پس از آن ایران نیز با بررسی موارد و تاییدیه ها اخبار آن را ابلاغ می‌نماید. شرکت واردات کالا با دانستن تمامی قوانین و شرایط کشورها بخصوص ایران نسبت به واردات و صادرات آن‌ها اقدام می‌نماید. بنابراین در نوع انتخاب شرکت مورد نظر دقت کنید. بنابراین براساس لیست کالاهای ممنوعه وارداتی برخی از آن ها به صورت موقت هستند که ممنوعیت در ورود موقت و عبور داخلی به شرح قوانین ذیل است:

  1. عبور کالاها به صورت ورود موقت که به دست قانون نیز ممنوع شده اند امکان پذیر نمی‌باشد.
  2. براساس بند پ ماده 122 کالاهای موقت باید براساس شرطی در صورت الزام به ورود موافقت وزارت خانه را دریافت کنند.

لیست کالاهای مجاز وارداتی سال 1402

لیست کالاهای مجاز وارداتی سال 1401

  1. صنایع ماشین سازی (انواع کوره، ماشین ابزار، پکیچ، آسانسور برقی، پمپ و شیر آلات، راکتور و دیگ بخار، تجهیزات آبزی پروری، مرغداری و کشتارگاه، تجهیزات گلخانه ای، مخازن و برج ها، سازه های فلزی، مبدل های حرارتی، تجهیزات نیروگاه های برق، ماشین انتقال مواد)
  2. صنایع فلزی و لوازم خانگی (سرب و روی، گندله، آهن اسفنجی، محصولات مس، فولاد خام، آلومنیوم)(لوازم خانگی)
  3. سایر تجهیزات فلزی و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، انواع لوله و اتصالات فلزی
  4. صنایع حمل و نقل و خودرو (خودرو های سنگین، خودرو های سبک، موتور سیکلت، دوچرخه، صنایع راهسازی و معدنی، صنایع هوایی، ریلی، دریایی، خودرو هایی با کاربد های مختلف مانند: ماشین آتش نشانی، تانکر و…)
  5. صنایع نساجی (پارچه، چادر مشکی، پرچم،ر نایلون، انواع چرم، انواع کفش، پتو، موکت، فرش ماشینی، پارچه از نوع پنبه و الیاف مصنوعی، پارچه پشمی و فاستونی،گونی)
  6. صنایع برق و الکترونیک (برق، تجهیزات الکترونیک، تجهیزات پزشکی، تجهیزات مخابراتی)
  7. محصولات دارویی و بهداشتی (داروها و محصولاتی بهداشتی که در ایران مشابه آن ها موجود است ورود آن ها به ایران ممنوع است.)

آربی واردکننده انواع کالا طبق قوانین و شرایط واردات کالا

گروه تجاری آربی با سابقه درخشان و طولانی توانسته است در تمام این سال ها با واردات کالاهای مجاز و مربوط به کشور محبوبیت خاصی بین تاجران و سازمان های گمرکی به دست آورد. همواره باید بدانید شرکتی می‌تواند بهترین گزینه باشد که علاوه بر داشتن نیروی متخصص و ماهر، از اخبار روز و قوانین سال جدید اطلاع داشته باشد و برای هرچه بهتر پیشرفت کردن آن کوشا باشد. شما می‌توانید با مراجعه به آربی ضمن دریافت مشاوره رایگان از راهنمایی های آن‌ها بهره‌مند گردید و کالاهای خود را ایمن تحویل بگیرید. شرکت ترخیص کالا سعی دارد در اسرع وقت برای ترخیص کالاهای شما اقدام کند تا زمان کمتری را در انبارهای گمرک بمانند و از هزینه های اضافی جلوگیری کند.

16 دیدگاه برای “لیست کالاهای ممنوعه وارداتی 1402

  1. رحمان پور گفته:

    سلام علیکم و خسته نباشید
    شرکت ما در صدد وارد کردن حداقل یک یا 2 کانتینر کاعذ ازکشور تایلند و یا اندنوزی هست لطفا میشه راهنمایی بفرمایید
    با سپاس

    • Mohammad Shahbazi گفته:

      سلام وقت شمام بخیر
      لطفا HS Code رو بهمون بدین تا بهتون اطلاع بدیم
      با شماره 02187700762 تماس بگیرید.

  2. ماهان گفته:

    سلام وقت بخیر
    لپ تاپ سامسونگ مدل galaxy book 3 ultra رو هم میتونید وارد کنید ؟؟؟
    فقط اینکه عمده ای وارد می کنید یا تکی هم هست ؟

  3. وحید گفته:

    سلام میخواستم بدونم تعداد ۵ عدد لامپ زنون خیاری بخوام مسافری وارد کنم موردی داره یا باید گمرک بدم ؟ ممنون از گروه تجاری اربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲