مراحل ترخیص کالا

ترخیص

 

مراحل ترخیص کالا

مرحله اول ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی EPL

با مجهز شدن اغلب گمرکات کشور به سامانه EPL، مرحله اول از طریق این سامانه گمرکی به صورت آنلاین انجام می‌شود..

اظهارنامه گمرکی باید به گمرک تحویل داده شود و اظهارکننده کالا باید تمامی اطلاعات مربوطه را در آن وارد کند.‌

مرحله دوم دریافت کوتاژ در دایره احراز هویت و تعیین مسیر

دومین مرحله از  فرایند ترخیص کالا، احراز هویت و اظهارکالا می باشد. دایره احراز هویت دایره فنی گمرک است که در ابتدا اسناد دریافتی را بررسی کرده و در صورت تایید آن‌ها، شماره ثبت یا  همان کوتاژ را درج می‌نماید. کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک است. به هر اظهارنامه ثبت شده، یک شماره اختصاصی دارد که این شماره کوتاژ است. بعد از دریافت شماره کوتاژ، اظهارنامه لاک و مهر می‌شود.

مرحله سوم کنترل و ارزیابی کالا در مراحل ترخیص کالا

بعد از اینکه  محموله از نظر ارزش و کلیت و تعداد مشکلی نداشت، در بخش دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و دیگر روش‌های تعیین ارزش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

مرحله چهارم اخذ مجوزهای لازم

 

در این مرحله مجوزهای لازم که توسط سیستم و کارشناس با توجه به کالا تعیین گردیده است باید تکمیل شود. استاندارد، بهداشت، قرنطینه،مجوز تجهیزات مخابراتی و رادیویی، تجهیزات پزشکی، جهاد، انرژی اتمی، وزارت راه، مالیات و .. مجوزهای لازم در این بخش هستند.

مرحله پنجم بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

در مرحله پنجم کارشناس سرویس به بررسی تعرفه و تطبیق کالا با اسناد می پردازد. همچنین کارشناس سرویس به اسناد و الزامات ورود (مجوزهای مورد نیاز و ارزش) نظارت می‌کند. رئیس سرویس نیز به بررسی امضاها و روند نهایی پرونده  می پردازد و تایید نهایی توسط او صادر می گردد.

مرحله ششم  پرداخت به صندوق و صدور سند ترخیص

پس از اینکه مبلغ پرداختی از سوی گمرک مشخص گردید، صاحب کالا هزینه را به صورت فیش نقدی به حساب گمرک واریز می کند. سپس فیش پرداخت را گرفته و پروانه سبز گمرکی برای وی صادر می شود. پروانه سبز درگمرک صادر    می شود و به آن معنای که عملیات ارزیابی به پایان رسیده است و صاحب کالا با گمرک تسویه کرده و می تواند مقدمات خروج کالای خود را از گمرک فراهم نماید.

مرحله هفتم انبارداری و اجازه بارگیری

هنگامی که تسویه های لازم با شرکت حمل و نقل صورت گرفت با توجه به دریافت قبض انبار و سایر مدارک لازم ، گمرک مجوز بارگیری را صادر می کند و مبلغی به عنوان مبلغ انبارداری توسط مسئول نگهداری کالا از صاحب کالا دریافت           می گردد. مبلغ انبارداری در گمرکات مختلف، متفاوت محاسبه می شود و به حجم، نوع و ارزش کالا بستگی دارد.

مرحله هشتم خروج کالا از گمرک

درمرحله آخر بیجک انبار را توسط انبار دار گمرک دریافت می گردد. بیجک انبار بعد از کنترل پروانه سبز گمرکی و  همچنین مهر درب خروج صادر می‌شود و نشان می‌دهد که کالای مربوطه به  صاحب کالا تحویل داده شده است و می‌تواند برای بارگیری کالا ورودی، وسیله نقلیه مورد نظر خود را را وارد گمرک کند. در این مرحله نیز، محموله دوباره بررسی شده و سپس اجازه خروج کالا داده خواهد شد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲