آموزش گام به گام واردات کالا از ابتدا تا انتها

واردات انواع کالا

همواره واردات کالا از بخش های مهم هر کشوری برای رونق و پیشرفت بوده است. بنابراین فعالیت های تجاری و اقتصادی یکی از مهم ترین فعالیت ها از گذشته تا به حال به شمار می رود. در بعضی مواقع کالاها به علت نبود امکانات و موقعیت های جغرافیایی بسیار سخت به دست می آیند از این رو روش واردات کالا یکی از برطرف کردن این مشکلات است. با واردات کالا از گمرک تا حد بسیار بالایی نیازهای جامعه برطرف می گردد همچنین باید بدانید یکی از امور مهم و حیاتی در تامین نیازهای جامعه به حساب می آید که در نبود آن ضررهای زیادی به اقتصاد کشور وارد می گردد. گروه تجاری آربی از بهترین های واردات کالا در کشور است که خدمات نوینی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد برای ادامه مطب با ما همراه باشید.

واردات چیست؟

واردات به معنی جمع آوری و تهیه کالاهایی است که در کشور مورد نظر تولید نمی‌گردند و برای دسترسی به آن باید از کشورهای دیگر که تولیدکننده هستند کمک گرفت. در ادامه می توان گفت بسیاری از کشورها در تولید برخی محصولات ناتوان هستند و دارای امکانات کافی آن کالا نمی باشند و وارد کردن آن از کشورهای دیگر بسیار به صرفه تر خواهد بود که باعث تسهیل در واردات، اقتصاد،کسب سود، خدمات تخصصی می شود. بنابراین واردات کالا رشد اقتصادی بسیاری را در بر دارد که نتایج مثبتی برای کشور به ارمغان می‌ آورد.

واردات کالا به چه معناست؟

همانطور که قبل گفته شد به کالاهایی که در کشورهای دیگر تولید می‌شوند و به کشور دیگری جهت تامین نیازهای آن کشور وارد می‌شوند واردات کالا گفته می‌شود. واردات از کشورهای دیگر بسیار مقرون به صرفه تر از تولید آن کالا در کشور موردنظر است زیرا نبود امکانات، هزینه های بسیاری را به دنبال دارد. بسیاری از شرایط از قبیل تخصص، کارگر، قابلیت زمین ها، شرایط آّ و هوایی، دستگاه ها باعث ضرورت واردات کالا از گمرک می‌شود.

تماس با گروه تجاری آربی

شرایط واردات کالا برای شرکت های وارد کننده

برای این که تمامی شرایط واردات کالا را داشته باشید باید مسلط به قوانین و مقررات واردات کشور باشید زیرا تجارت نیاز زیادی به کسب اطلاع از قوانین موجود دارد. تمامی قوانین طبق نیازهای روز افراد و جامعه نوشته می شود، بنابراین نیازمند به روز رسانی پی در پی است. از این رو باید بدانید که نسبت به تمامی قوانین کلی، پایه و جزئی توجه داشته باشید و اطلاعات کافی را کسب ‌نمایید. یک وارد کننده کالا باید با بسیاری از امور از قبیل تجارت، بانکداری بین الملل، حمل و نقل بین المللی، ترخیص کالا، امور گمرکی و نحوه تخصیص ارز و … آشنایی کامل داشته باشد. برای شروع کار در ابتدا تولیدکنندگان با بررسی و توجه به نیازهای خریدار و جامعه می‌سنجد که چه محصولی را باید بیشتر تولید کند و چه محصولی را کمتر. از این رو با نیازسنجی در شرکت های تولیدی و تحقیقات بازار یا هوش تجاری بازرگان تشخیص می دهد، که موعد واردات کالای خاص فرارسیده است. بعد از آن با استفاده از روابط مشتریان خود به این نتیجه می‌رسد که چه کالایی برای بازار کار منفعت بیشتری دارد. گروه تجاری آربی همواره در نظر دارد برای رسیدگی به مشتریان خود خدمات ویژه ای را ارائه دهد بنابراین با انتخاب یک شرکت مناسب از نگرانی های خود بکاهید.

مراحل واردات کالا صفرتا صد

مراحل واردات کالا از گمرک صفرتا صد

1. اخذ کارت بازرگانی:

اولین بخشی که باید به آن پرداخته شود داشتن کارت بازرگانی است که مقدم بر تمامی مراحل واردات کالا می باشد و تاجران تازه کار باید برای داشتن آن اقدام کنند تا بتوانند کارهای گمرکی خود را انجام دهند. کارت بازرگانی به دو صورت حقیقی و حقوقی است که دارای انواع متفاوتی نظیر کارت تجاری، موردی، صنعتی، خدماتی است که هرکدام دارای ویژگی های جدایی می باشند.

4.تعیین و انتخاب کشور و کالاهای وارداتی:

بعد از این که تمامی مراحل بالا طی شد باید با مشتریان مختل از کشورهای متفاوت وارد مذاکره شد و به توافق رسید بنابراین باید تا حد بسیار بالایی با قوانین وشرایط حاظر آشنا بود. در این مرحله علاوه بر قیمت و کیفیت نیاز به بررسی مشخصات فنی کالا، مشخص نمودن تعداد کالا و نوع آن می باشد.

2. انتخاب حوزه فعالیت:

دومین مرحله این است که باید حوزه فعالیت را به طور دقیق و منظم مشخص نمایید. حوزه فعالیت را می توان به طرق مختلفی انتخاب کرد. برخی فقط بر روی محصولات خاص کشوری تمرکز می کنند و برخی دیگر با کشورهای خاص فعالیت می کنند و کالاهای موردنظرشان را وارد کشور می‌کنند.

5. درخواست ارسال پروفرما:

در این بخش بعد از اتمام توافق های اولیه که در قبل گفته شد باید خرید کالا از فروشنده صورت گیرد بنابراین قبل از آن درخواست پروفرما یا پیش فاکتور الزامی است که تمامی روند واردات کالا را نشان می دهد. جهت ثبت سفارش باید با استناد و داشتن اطلاعات دقیق و پروفرما اقدام کرد. مشخصاتی که در پروفرما نیاز است اعم از قیمت، کرایه، وزن و تعداد، نوع ارز معامله کالا، کشور مبدا و مقصد، اطلاعات خریدار و فروشنده می‌باشد.

3. آشنایی با قوانین حاضر:

در بعضی شرایط، واردات یک کالای خاص ممنوع می شود یا تعرفه واردات آن دچار تغییر یا محدودیت می‌شود. بنابراین واردکننده باید تمامی قوانین،بخشنامه ها، مقررات و آیین نامه ها را بداند و از آن آگاه باشد.

6. ثبت سفارش:

در آخرین مرحله افراد باید به سایت موردنظر مراجعه کنند و بعد از ارائه درخواست خود در خصوص کالاهای مورد نظر برای ثبت آن اقدام کنند. ثبت کالا دارای مراحل خاص خود می باشد و با یکدیگر متفاوت هستند. به این منظور که دارای مجوزهای گوناگونی می باشند.

نکات مهم واردات کالا

  • تصمیم به واردات فقط بر اساس اخذ سفارش از مشتری
  • استفاده از تسهیلات دولت در واردات کالا
  • عدم واگذاری کارت بازرگانی به دیگران جهت واردات
  • دقت در انتخاب کالاهای وارداتی و خرید از مراکز معتبر
  • برقراری ارتباط تجاری دو طرفه با فروشنده
  • استفاده از سیستم استعلام قیمت و حداقل قیمت کالای خریداری شده
  • صرف نظر از خرید کالاهای قاچاق
  • نحوه واردات کالاهای مستعملبر اساس بخشنامه سال
  • پرداخت وجه خرید کالا به فروشنده از طریق گشایش اعتبار بانکی
  • الزام نصب برچسب شبنم بر روی کالاهای وارداتی
  • الزام بارکد برای کالاهای وارداتی
  • استفاده از شرکتهای بازرسی در هنگام ترخیص کالا
  • عقد قرارداد با فروشنده خارجی
  • درج صحیح ارزش کالا در اظهارنامه گمرکی در گمرک
  • حمل و نقل کالا از بنادر خارجی به بنادر جنوبی کشور
نکات مهم واردات کالا

هزینه واردات کالا

1. هزینه محصول:

بیشترین هزینه ای که صرف می شود برای خرید خود محصول است.

2. بازرسی کیفی:

قبل از این که کالا از مبدا خارج شود بهتر است که بررسی شود و از نظر کیفی مورد تحلیل قرار بگیرد تا مشکلات تا حد بالایی کاهش پیدا کند.

3. خدمات حمل و نقل:

هزینه این مرحله طبق نوع حمل، تحویل در مقصد و حمل در مبدا، حجم و وزن سفارش سنجیده می‌شود.

4. بیمه باربری:

بیمه باربری از مهم ترین بیمه ها در زمان سفر محصول است. اگر کالا دزدیده شود یا صدمه ببیند با داشتن بیمه باربری، شرکت بیمه موظف به پرداخت و جبران خسارت است که هزینه بیمه در کشورهای مختلف متفاوت است.

5. هزینه انبارداری:

هزینه انباردری در زمان ترخیص بر روی هزینه های دیگر کالا محسوب می شود که براساس حجم و تعداد محموله متفاوت است.

نحوه محاسبات هزینه های گمرکی

1. هزینه های گمرکی: (ارزش پروفرما*نرخ ارز *درصد تعرفه کالا)

2. هزینه های خارج از گمرک

3. هزینه هایی که قبل از گمرک

  • هزینه صدور ترخیصیه به کشتیرانی
  • هزینه حق توقف کالا در انبار تا وقت صدورترخیصیه
  • سپرده گذاری وثیقه کانتینر(درصورتی که بار درکانتینر باشد)

4. هزینه هایی که در روند کارهای گمرکی هستند:

  • هزینه های کوچک ازقبیل:قبض انبارالکترونیکی،پرینت اظهارنامه،لاک و مهر و  که مجموعا کمتر از ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.
  • هزینه آزمایشگاه (درصورتیکه کالا اجبار به آزمایشگاه داشته باشد).
  • هزینه استاندارد به مقیاس هشت در هزار(بر اساس پروفورما،هر ۱۰۰۰ یورو ،معادل ۸ یورو به قیمت نرخ رسمی یورو.
  • هزینه انبارداری و صدرو بیجک که بر اساس جدول شرکت های انبارهای عمومی
  • 5.هزینه هایی که در زمان ترخیص کالا محاسبه می‌شوند:
  • هزینه های مربوط ثبت سفارش کالا،ازجمله به فیش ثبت سفارش بازرگانی که معادل پنج در هزار مبلغ پروفرما است.
  • هزینه مربوط به مالیات کارت بازرگانی(اگر بنام شخص ثالث وارد گردد
  • هزینه های مربوط به دستمزد ترخیص کالا.

معافیت ها

اشیا باستانی مربوط به میراث فرهنگی
نمونه های تجاری بی بها
اسباب سفر و اشیا شخصی مستعمل مسافران ورودی به کشور
لوازم خانه و اشیا شخصی ایرانیان مقیم خارجه که برای اقامت به ایران بر می گردند.
ماشین آلات خطوط تولید از پرداخت حقوق ورودی معافند.
شمش طلا و نقره وارداتی از حقوق ورودی معافند.
ترانزیت خارجی، مرجوعی، انتقالی، کابوتاژ، ورود موقت و صادرات.

نحوه انتخاب بهترین شرکت های واردات کالا از گمرک

نحوه انتخاب بهترین شرکت های واردات کالا

همانطور که می دانید باید شرکتی را انتخاب کنید که از جهات هزینه های سفر، ایمنی کالاها، رعایت قوانین و شرایط، خدمات شرکتی و… بهترین‌ها را به شما ارائه دهد و تمامی راه ها را برای شما عنوان کند و در هر چه بهتر طی شدن آن کوشا باشد. از این رو گروه تجاری آربی با در نظر گرفتن تمامی شرایط مشتریان می تواند یاری گر آن ها در تمامی مسیر باشد.

خدمات واردات انواع کالا با آربی

  • عقد قراردادهای بین المللی
  • خرید کالاهای تحریمی
  • منبع یابی کالا (سورس یابی)
  • خرید بین المللی

کشورهای محل فعالیت برای خدمات واردات آربی

  • کشورهای اتحادیه اروپا
  • امارات متحده عربی (دبی)
  • ترکیه
  • ایتالیا
  • CIS
  • هند
  • چین
  • آلمان

قوانین واردات کالا به چه شکل است؟

1. مقررات صادرات و واردات:

یکی از اصلی ترین بخش های واردات از گمرک این مورد است که بر پایه حوزه های مختلف تجارت می‌باشد و در سال 1372 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و به خط قرمزهای بخش های تجاری می‌پردازد.

2. قوانین آیین نامه گمرکی:

این قانون در سال 1390 به دست شورای اسلامی تصویب شد که براساس ترخیص کالا و فرایندهای گمرکی می‌باشد. این آیین‌نامه تجار و بازرگانان را با قوانین واردات کالا بیشتر آشنا خواهد کرد.

3. کتاب صادرات و واردات:

در این کتاب تمامی نکات های مربوط به واردات کالاها از گمرک نوشته شده که هرساله به روز رسانی می‌شود و توسط سازمان توسعه به انتشار می‌رسد.

4. بخشنامه های اجرایی:

تمامی دستورالعمل ها و بخش های اجرایی از پر اهمیت ترین قوانین واردات کالا محسوب می‌شود. مطالعه این بخشنامه افراد را با جزئی ترین و به روزترین مقررات حوزه آشنا می‌کند.

حدود کلی واردات در حساب های ملی به شرح زیر است:

واردات کالا زمانی اتفاق می افتد که تغییر مالکیت از غیر مقیم به مقیم صورت می گیرد. این لزوماً به این معنی نیست که کالای مورد نظر از نظر فیزیکی از مرز عبور می کند.
با این حال، در موارد خاص، حساب‌ های ملی تغییر مالکیت را نسبت می‌ دهند، حتی اگر از نظر حقوقی هیچ تغییری در مالکیت صورت نگیرد (مثلاً لیزینگ مالی برون مرزی، تحویل مرزی بین شرکت‌ های وابسته همان شرکت، کالاهایی که از مرز برای پردازش قابل توجه به سفارش یا تعمیر”).
همچنین کالای قاچاق باید در اندازه گیری واردات لحاظ شود.
واردات خدمات شامل کلیه خدماتی است که توسط افراد غیر مقیم به ساکنان ارائه می شود. در حسابهای ملی هرگونه خرید مستقیم توسط ساکنان خارج از قلمرو اقتصادی یک کشور به عنوان واردات خدمات ثبت می شود.
بنابراین کلیه هزینه های گردشگران در قلمرو اقتصادی کشور دیگر جزء واردات خدمات محسوب می شود. همچنین، جریان های بین المللی خدمات غیرقانونی باید لحاظ شود.

آمار تجارت پایه اغلب از نظر تعریف و پوشش با الزامات موجود در حساب های ملی متفاوت است:

داده های تجارت بین المللی کالا بیشتر از طریق اظهار نامه به خدمات سفارشی به دست می آید. اگر کشوری سیستم تجارت عمومی را اعمال کند، تمام کالاهای وارد شده به کشور به عنوان واردات ثبت می شود.
اگر سیستم تجارت ویژه (مانند آمار تجارت خارج از اتحادیه اروپا) اعمال شود، کالاهایی که در انبارهای گمرکی دریافت می‌شوند، در آمار تجارت خارجی ثبت نمی‌شوند، مگر اینکه متعاقباً وارد گردش آزاد کشور واردکننده شوند.
یک مورد خاص، آمار تجارت درون اتحادیه اروپا است. از آنجایی که کالاها آزادانه بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون کنترل گمرکی تردد می کنند، آمار تجارت کالا بین کشورهای عضو باید از طریق نظرسنجی به دست آید.
برای کاهش بار آماری بر روی معامله‌ گران کوچک مقیاس پاسخ‌ دهنده از تعهد گزارش‌ دهی مستثنی می‌شوند.
ثبت آماری تجارت خدمات بر اساس اظهارات بانک ها به بانک های مرکزی خود یا نظرسنجی از اپراتور های اصلی است.
در یک اقتصاد جهانی که خدمات را می توان از طریق وسایل الکترونیکی (مثلاً اینترنت) ارائه کرد، شناسایی جریان های بین المللی خدمات مرتبط دشوار است.
آمارهای اساسی تجارت بین‌الملل معمولاً کالاهای قاچاق یا جریان‌های بین‌المللی خدمات غیرقانونی را ثبت نمی‌کنند.
بخش کوچکی از کالاهای قاچاق و خدمات غیرقانونی ممکن است از طریق محموله‌های ساختگی یا اعلامیه‌های ساختگی که ماهیت غیرقانونی فعالیت‌ها را پنهان می‌کنند، در آمار رسمی تجارت گنجانده شود.

در صورتی که شما نیاز به واردات کالایی از کشور های خارجی به مقصد ایران دارید، می توانید از خدمات گسترده گروه تجاری آربی در این زمینه استفاده نمایید

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت واردات انواع کالا از کشور های خارجی به کشور عزیزمان همین حالا با مشاوران ما در تماس باشید

02187700762

سوالات متداول در رابطه با واردات کالا

آیا می توان بدون ارائه گواهی مبدا به گمرک یا بانک واردات کالا را انجام داد؟

بله، گواهی مبدا را می توان حذف کرد ولی باید تمامی مراحل دیگر به صورت کامل ارائه دهید.

برای ثبت کالا چه بانکی را باید معرفی کرد؟

برای ثبت کالا تفاوتی ندارد چه بانکی را معرفی می کنید. تمامی بانک‌های کشور یکسان می باشد.

آیا می توان برای چندین سند یک ثبت سفارش واردات گرفت؟

به سایت موردنظر مراجعه کنید و تیک حمل به دفعات را بزنید. به این صورت کالای شما یک جا ثبت می گردد ولی بخش بخش وارد کشور می شود.

آیا کارت های پیله وری معاف از عوارض راهداری هستند؟

در شرایط که خودروی حمل و نقل ایرانی باشد بله معاف است در غیر این صورت خیر.