تعرفه گمرکی چیست؟ تعیین عوارض گمرکی و نحوه پرداخت آن

تعرفه گمرکی چیست؟

اگر یک تاجر هستید و به تمامی مسائل گمرکی و واردات آگاه هستید، حتما نام تعرفه به گوشتان خورده است. این بخش جز قسمت های حقوق ورودی قابل پرداخت محسوب می‌شود که برای ورود کالا، شناسایی و تعیین جایگاه آن در نظر گرفته شده است. در بخش واردات و ترخیص کالا که از مهم‌ترین جنبه های اقتصادی هر کشور به حساب می‌آید مراحلی پیش روی افراد است که هرکدام طبق قوانین و ضوابط باید طی شوند از این رو یکی از مراحل آن تعرفه گمرکی می‌باشد که یکی از چندین قسمت فرایند گمرکی به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید تعرفه گمرکی در اثر گذر زمان روی سیستم های خاصی مانند تعرفه اداره گمرک، بیمه و حمل نقل تکیه دارد. در ادامه با مفهوم تعرفه گمرکی، تعیین عوارش گمرکی و نحوه پرداخت آن آشنا خواهید شد.

مفهوم تعرفه گمرکی

1.عام: در زمان واردات کالا، این سوال پیش می‌آید که تعرفه کالایی مانند تلویزیون چند درصد است؟ منظور از این جمله این است که میزان حقوق ورودی قابل پرداخت کالا چقدر است و در پاسخ به صورت عدد درصدی حساب می‌شود.

2.خاص: در بخش خاص تعرفه ها در سیستم به عنوان یک ردیف از تعرفه های گمرکی در نمانکلاتور ثبت می‌شوند که در کتاب تعرفه های گمرکی تمامی آن ذکر شده اند. تفاوت مفهوم عام و خاص تعرفه گمرکی در نوع بیان اعداد است که در عام به صورت درصدی و در خاص به صورت 8 رقم عدد ذکر می‌شود.

تعرفه گمرکی چیست؟

تعرفه گمرکی چیست؟

تعرفه گمرکی براساس ارزش کالا تعیین می‌شود که به روش های مختلفی متناسب با نوع کالا محاسبه می‌شود. حقوق گمرکی نام دیگر تعرفه گمرکی است که عبارت است از مالیاتی که دولت به خاطر شرایط مالی و حمایتی از کالاهای وارداتی دریافت می‌کند. برای این که کالاها صحیح و سالم وارد شوند، طبق قوانین نیاز به اخذ مجوز واردات کالا است. از طرفی دیگر باید بدانید که تمامی مبالغی که برای ورود کالاها در نظر گرفته می‌شود به چند دسته تقسیم شده اند:

1. حقوق و عوارض موجود که در واقع نوعی مالیات غیر مستقیم هستند.

2. تمامی هزینه های پرداختی در جهت انجام خدمات وصول (هزینه بارگیری و تخلیه، بررسی و آزمایشان، انبارداری و…) می‌باشند.

در ادامه به تعیین تعرفه گمرکی می‌پردازیم با این حال توجه داشته باشید اگرچه حقوق و عوارض به گمرک پرداخت می‌شود، با این حال این هزینه ها توسط نهادهایی مانند سازمان بنادر، انبارهای عمومی و سازمان ملی استاندارد وصول می‌شوند:

  • سود بازرگانی توسط دولت تعیین می‌شود اما مالیات و عوارض به صورت 9 درصد از مالیات بر ارزش افزوده و 4 دردصد کالای فرهنگی، یک درصد مجموع حقوق ورودی و عوارض هلال احمر با توجه به نوع و حجم کالا حساب می‌شوند.
  • حقوق گمرکی که برای تمامی کالا به صورت کلی در نظر گرفته می‌شود 4 درصد است که توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده است.

انواع تعرفه گمرکی

انواع تعرفه گمرکی

 

1. از نظر هدف

  • تعرفه مالی: این تعرفه برای تامین مخارج مالی دولت برای حقوق ورودی اتومبیل ها می‌باشد که به صورت 100 درصدی در قالب درآمد های وصولی تعیین شده است.
  • تعرفه حمایتی: با وضع این تعرفه میزان حمایت از تولیدهای داخلی بالا می‌رود و رقابت با کالاهای خارجی و وارداتی نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • تعرفه ارشادی: با وجود این تعرفه می‌توان تقاضاها را از یک کالا به کالایی دیگر هدایت کرد.

2. از نظر مقام وضع کننده

  • تعرفه مستقل: این بخش با توجه به منابع و ملاحظات ملی تعیین می‌شود.
  • تعرفه قراردادی: تعرفه قراردادی بین چند کشور به صورت چندجانبه در مدت معینی بسته می‌شود.

3. از نظر شکل

  • تعرفه واحد: این تعرفه برای تمامی کالاها مانند حقوق گمرکی 4 درصد در نظر گرفته می‌شود.
  • تعرفه مرکب: در زمان واردات کالا تمامی آن ها براساس یک لیست خاص طبقه بندی می‌شوند و برای هر ردیف یک مبلغ دریافتی در نظر گرفته می‌شود.

4. از نظر ماهیت

  • تعرفه عمومی: تعرفه عمومی برای همه کالاها یکسان در نظر گرفته می‌شود و در نرخ ورودی تاثیری ندارد.
  • تعرفه ترجیحی: این تعرفه برای بخش خاصی در نظر گرفته می‌شود که دارای ارفاقات و امتیازات زیادی است.

5. از نظر دیدگاه محاسبه ای

  • تعرفه مقداری: برای محاسبه تعرفه مقداری میزان حقوق ورودی در کمیت کالا ضرب می‌شود تا میزان ورودی آن قابل وصول باشد.
  • تعرفه ارزشی: این تعرفه بنا برا ارزش کالای ورودی تعیین می‌شود که برای محاسبه آن نرخ کالا را در ارزش کالا ضرب می‌کنند.
  • تعرفه مختلط: این روش از دو روش مقداری و ارزشی به صورت ترکیبی استفاده می‌کند.

تعیین تعرفه گمرکی دارای چه مزایایی است؟

تعیین تعرفه گمرکی

1. راه گشا برای مذاکرات اقتصادی: گفت و گو در بین کشورها همواره باعث می‌شود که تجارت راه های جدیدی پیدا کند و تعرفه ها به گونه ای تعیین شود که به تشکیل مجامع برای ایجاد گفت و گو کمک به سزایی کند.

2. ایجاد درآمد برای دولت: همواره با دریافت تعرفه های گمرکی در بخش صادرات راهی ایجاد می‌شود که دولت بتواند در آمد بیشتری کسب کند و از میزان فشار و بار مالیاتی که شهروندان باید پرداخت کنند بکاهد.

3. حمایت از تولیدات داخلی کشور: وجود تعرفه گمرکی باعث حمایت از تولیدات داخلی است. برای مثال اگر تولیدکنندگان ما کالایی مشابه با کالاهای وراداتی تولید کنند، دولت میزان تعرفه آن را افزایش می‌دهد تا قیمت آن در کشور پایین باشد و مورد استقبال تمامی افراد قرار گیرد.

4. قابلیت پیش بینی روند بازار: وجود تعرفه ها باعث می‌شود که بازار ثبات داشته باشد و قیمت ها قابل پیش بینی باشند.

دسته بندی کالاها براساس اولویت تعرفه گمرکی

اولویت بندی برای جلوگیری از ارز کشورها استفاده می‌شود که دارای سه بخش است:

اولویت اول: این بخش شامل کالاهای اساسی است که با ارز دولتی وارد می‌شود.

اولویت دوم: این اولویت خود به چند بخش تقسیم شده است که کالاها به روش های مختلف وارد کشور می‌شوند:

  • پروانه های صادراتی از محل صادرات از خود
  • خرید ارز از سیستم بانکی بعضی از اولویت ها
  • محل حساب ارزی وارد کننده ( برات وصولی)

اولویت سوم: این اولویت برای کالاهای ممنوع وضع گردیده است.

نحوه پرداخت حقوق گمرکی

امروزه با پیشرفت و رشد تکنولوژی بسیاری از کارها آسان شده است تا از فشار و پیچیدگی آن کاسته شود. یکی از این ایده ها پرداخت عوارض گمرکی به صورت آنلاین می‌باشد که به منظور سرعت بخشیدن به عملیات گمرکی در نظر گرفته شده است. در مرحله اول باید به سایت payment.irica.ir مراجعه کنید. این سامانه برای پرداخت آنلاین عوارض گمرکی ایجاده شده است. همانطور که می‌دانید حقوق گمرکی در واقع نوعی مالیات است که به طور غیرمستقیم برای ترخیص کالا و واردات، تجارت بین کشورها در نظر گرفته می‌شود. برای اطلاع از نحوه پرداخت آنلاین حقوق گمرکی با آربی همراه باشید. این گروه تجاری با داشتن تیم مجرب و متخصص تا پایان مسیر همواره همراه شما است تا در صحت کامل عملیات خود را به پایان رسانید.

راهنمای پرداخت حقوق گمرکی

پس از ورود به سایت مربوطه گزینه هایی پیش روی شما قرار دارد که به خاطر نیاز کاربر ایجاده شده اند. این گزینه‌ها اعم از پرداخت آنلاین عوارض گمركی، پیگیری پرداخت، پیگیری تسهیم و حساب های فعال می‌باشند. یکی از مهم ترین گزینه های کاربردی حساب های فعال است که لیستی از حساب های گمرکی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد . این لیست دارای شناسه هایی است که نشان می‌دهد کدام حساب فعال است و قابلیت پرداخت دارد. در مرحله اول باید کد امنیتی را وارد کنید و روی پیگیری پرداخت کلیک کنید. در این بخش شما می‌توانید اطلاعات مربوط به عوارض گمرکی خود را چک کنید.

راهنمای پرداخت حقوق گمرکی

در این بخش به صفحه تایید مبلغ گمرکی هدایت می‌شوید. که در مرحله اول باید شناسه پرداخت را وارد کنید و بعد از آن وارد کردن کد امنیتی الزامی است و در آخر روی دکمه پرداخت بزنید.

شناسه پرداخت در حقوق گمرکی

بعد از این که اطلاعات پرداختی خود را چک کردید، در این مرحله باید نوع درگاه پرداختی خود را نیز انتخاب نمایید.

انتخاب درگاه پرداختی در عوارض دولتی

در این مرحله پس از این که درگاه مورد نظر را انتخاب کردید به صفحه پرداخت نهایی هدایت می‌شوید. در این بخش باید اطلاعات بانکی خود را اعم از شماره کارت، رمز دوم و… را وارد کنید و در آخر با انتخاب گزینه پرداخت، مراحل عوارض گمرکی شما با موفقیت به پایان می‌رسد.

اطلاعات بانکی در پرداخت عوارض گمرکی

 

پس از وارد نمودن شناسه پرداخت، همانطور كه در قسمت قبلی توضیح داده شد، نوبت وارد كردن كد امنیتی می باشد. در صورت ناخوانا بودن این كد می توانید روی دكمه بازآوری كلیک کرده و نسبت به بازآوری كد جدید مطابق تصویر زیر اقدام كرده و سپس آن را وارد كنید.

سوالات متداول

1. سود بازرگانی چیست؟

سود بازرگانی یکی قوانین تجارتی است که توسط هیئت وزیران تعیین می‌شود.

2. حقوق هلال احمر چگونه محاسبه می‌شود؟

یک درصد عوارض هلال احمر براساس حقوق ورودی محاسبه می‌گردد.

 3. در صورت ایجاد خطا در زمان پرداخت چه باید کرد؟

می‌توانید بخش پیگیری عوارض گمرکی را انتخاب و وضعیت خود را اعلام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲