گواهی بازرسی کالا COI چیست و چه کاربردی دارد؟

گواهی بازرسی کالا COI چیست و چه کاربردی دارد؟

اداره گمرک و گمرکات سراسر کشور همه طبق یک قوانین خاصی کار می‌کنند که هر کدام از بخش‌های آن دارای مدارک و مجوزاتی هستند که افراد باید مرحله به مرحله آن ها را ارائه دهند. یکی از این اسناد مهم گواهینامه بازرسی کالا است که جز ضروری ترین ها به شمار می‌رود و از هرگونه مشکلات تجاری و قانونی جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید هر سندی که در گمرک یا عرصه تجارت بین الملل وجود دارد باید دقیق طبق شرایط بازرسی شود و یا در زمان بررسی ارائه گردد. این گواهینامه به دست شرکت‌های مستقل بازرسی نیست صادر می‌شود و مشخصات، کیفیت و اطلاعات محموله را نشان می‌دهد.

گواهینامه بازرسی کالا COI چیست؟

این گواهینامه از مهم‌ترین سندهای تجارت بین الملل شناخته می‌شود که مخفف کلمه Certificate of Inspection است. CIO از طرف شرکت‌های مستقل بازرسی اغلب صادر شده و از نظر صادرات، واردات و کیفیت و مشخصات کالا بررسی می‌شود. هدف این گواهی بیشتر برای این است که دریابید کالا از سمت خریدار طبق قوانین خریداری شده و استانداردهای بین المللی رعایت شده است.

روند این گواهی به این شکل است که ابتدا گواهی به خریداران داده شده و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که با خیال راحت و اطمینان کامل برای هر گونه سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

یکی از کاربردهای COI این است که به عنوان یک ضمانت برای شخص خریدار عمل کرده و کالاهایی را می‌خرد که طبق توافقات قبلی بوده است.

صدور گواهینامه بازرسی کالا COI

صدور گواهینامه بازرسی کالا COI

 

برای این که بدانید چگونه باید این گواهینامه را دریافت کنید باید به مراحل بسیاری توجه کنید. در بیشتر کشورها این گواهی مشابه است و در برخی دیگر مراحل متفاوتی دارد و از این رو قبل از اقدام برای واردات و صادرات هر کالایی از هر کشوری نسبت به قوانین و شرایط آن مطلع شوید.

  • در مرحله اول بازرسی کالا انجام می‌شود سپس نوبت به آزمایشات فنی پیچیده می‌رسد.
  • مرحله دوم برای بررسی کیفیت، نوع انتقال و بسته بندی است.
  • در این مراحل بازرس‌ها در نمونه برداری، بررسی استاندارد و آزمایش و تهیه گزارشات نقش دارند.

گواهینامه بازرسی کالا در مبدا و مقصد

COI در مبدا:

گواهی بازرسی در مبدا یکی از امور ضروری در تجارت به خصوص تجارت بین الملل محسوب می‌شود. این گواهی بیشتر در زمینه اصالت کالا و تضمین کیفیت می‌پردازد. همانطور که از نام این گواهی مشخص است در مبدا صادر می‌شود به منظور بهتر در کشور تولیدکننده صادر شده و پس از بررسی مشخصات و بازرسی های فنی بین فروشنده و خریدار توافق خواهد شد. در ادامه به مراحل مربوطه این سند ضروری می‌پردازیم:

1. بازرسی فیزیکی کالا: در این مرحله محموله‌ها از نظر شرایط ظاهری و فنی بررسی می‌شوند تا نقص نداشته باشند و بسته بندی محکمی داشته باشند تا در زمان حمل و نقل بدون آسیب و ضربه به مقصد برسند.

2. بازرسان در مبدا نمونه برداری‌هایی را انجام می‌دهند که کالا با معیارهای کیفی و استانداردهای تعریف شده مطابقت داشته باشد.

3. در مرحله آخر بررسی اسناد و مدارک ارائه شده راجع به تولیدات کالا و اصالت آن است.

COI در مقصد:

گواهی بازرسی کالا در مقصد در عرصه واردات کالا و انواع تجارت‌ها ضرورت دارد. چرا؟ به این خاطر که کالاها و محموله‌هایی که از کشور خارج می‌شوند باید با اسناد و مجوزات کشور مقصد مطابقت داشته باشند؛ ورود هر گونه کالای غیراستاندارد و تعریف نشده غیرقانونی و غیرمجاز است و یا در صورت ورود به کشور و نبود مانع مشمول جریمه خواهد شد.

گواهی بازرسی در مقصد به چه شکل است؟

این نوع بازرسی زمانی انجام می‌شود که کالاها به کشور وارد شده، اما به بازار راه نیافته اند. در واقع قبل از ترخیص کالا این فرایند باید انجام شود تا کالاها بر اساس تمامی آیتم‌ها تایید شوند. این آیتم‌های مهم اعم از کیفیت، تعداد، نوع و جنس و میزان حیاتی بودن آن است. پس از سنجش این موارد کالاها باید از تست‌های مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی عبور کنند تا تایید ایمنی شوند.

گواهی بازرسی کالا در مبدا یا مقصد؟ کدام بهتر است؟

تمامی کالاها به دو دسته صادراتی و وارداتی تقسیم می‌شوند که هر دو باید گواهی COI داشته باشند و در زمان بازرسی کالا آزمایشات نمونه گیری انجام می‌شود. در ادامه به آزمایشگاه‌هایی که زیر نظر سازمان غذا و دارو هستند می‌پردازیم:

  1. آزمایشگاه با کد ISO/IEC 17025
  2. آزمایشگاه های سازمان
  3. آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده

 

حرف آخر

در کل امور گمرکی و تجارت کالا مراحل بسیاری دارد که هر کدام از این مراحل دارای مجوزات خاص هستند و باید طبق قوانین تعریف شده اخذ شوند و به سازمان مربوطه و بازرسان ارائه گردند. در نظر داشته باشید این مراحل پیچیدگی‌های بسیاری دارند و باید زیر نظر یک شرکت تجاری معتبر جلو بروند. بنابراین پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک مرکز معتبر است. گروه تجاری آربی با داشتن متخصصان در این زمینه توانسته رضایت مشتری‌های بسیاری را به خود جلب کند. بنابراین اعمال واردات، صادرات و ترخیص کالا همه و همه در این مجموعه بدون معطلی و پرداخت هزینه اضافی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دریافت بروزترین اخبار بازرگانی

گروه تجاری آربی

x

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲