انوانتر در ترخیص کالا چیست و چه مزیتی دارد؟

انوانتر در ترخیص کالا چیست و چه مزیتی دارد؟

ترخیص کالا از مراحل نهایی گمرک محسوب می‌شود به این منظور که پس از واردات کالاها به انبارهای بزرگی منتقل می‌شوند تا زمان آزادسازی آن‌ها فرا رسد، فرایند ترخیص کالا دارای مراحل پیچیده‌ای نیست اما می‌تواند شما را گمراه کند. شاید بگویید چگونه؟ هر مرحله دارای هزینه‌ها و بخش‌های مختلف به خود است به طوری که هرگونه بی‌اطلاعی و نبود آگاهی باعث می‌شود که متحمل هزینه‌های اضافی و معطلی‌های بسیار شوید، از این رو وجود یک ترخیص کار ماهر الزامی است. در روند ترخیص کالا یک مرحله به نام انوانتر وجود دارد که کالاها توسط ماموران بررسی می‌شود و ثبت می‌گردد. در واقع همه کالاها باید از این مرحله عبور کنند تا بتوانند آزاد شوند و به دست صاحبان خود برسند. انوانتر در ترخیص کالا از مهم‌ترین مراحل به حساب می‌آید که در قانون امور گمرکی ماده 42 آمده است و حتما باید به این مرحله توجه ویژه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر راجع به انوانتر با آربی همراه باشید.

انوانتر در ترخیص کالا

انوانتر یا در زبان لاتین Inventory  یکی از مراحل گمرکی به حساب می‌آید که در زمان ترخیص کالا توسط ماموران شکل می‌گیرد. در زبان بهتر صورت برداری از محموله‌ها در انبار گمرک را انوانتر می‌گویند. براساس قانون آیین نامه و امور گمرکی ماده 99 و 42 صاحب کالا این اجازه را دارد که در پروسه ترخیص کالا برای کالای خود اقدام کند و نسبت به بازدید آن کوشا باشد تا بتواند علاوه بر آگاهی نسبت به مسائل به کالای خود اشراف داشته و از هزینه و تعرفه‌ها مطلع باشد.

به یک نکته توجه داشته باشید ک در روند ترخیص کالا، شخصی که صاحب کالاها است یا فرد نماینده از سمت او حق این را دارد که قبل از هراقدامی طبق اظهارنامه و اسناد کتبی کالاهای خود را بررسی کند و پس از آن بسته و وزن آن‌ها را چک کند و حتی با جزئیات کالا را بررسی کند. تمامی این مراحلی که برای انوانتر گفته شد توسط مامور گمرک ثبت شده و یک نسخه به انبار و یک نسخه به فرد داده می‌شود.

نکات مهم در انوانتر ترخیص کالا

نکات مهم در انوانتر ترخیص کالا

 

1. هر وقت موقع باز و بسته کردن بسته‌ها و بررسی آن‌ها صدمه و آسیبی به محموله یا محتویات درون آن وارد شود گمرک هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد خسارتی در باب سود بازرگانی، هزینه گمرکی و حقوق گمرکی پرداخت نمی‌کند. از این رو وقتی که می‌خواهید کالای خود را بررسی کنید و یا از ماموران گمرک درخواست این فرایند را داشتید باید حتما به صورت صریح و واضح در درخواست خود این موضوع را قید کنید.

2. ماموری که برای این روند تعیین شده است بسیار باید مراقب باشد که چیزی غیر از درخواست صاحب کالا انجام نشود و تمامی خواسته‌های فرد با اعلام توافق قبلی صورت گیرد. مامور گمرک قبل از این مرحله تمامی مشخصات مانند علامت، ظاهر بسته، سالم بودن و آسیب‌ها، دستخوردگی و پاره شده همه را صورت جلسه کرده و سپس اجازه بازشدن بسته را به صاحب یا نماینده او می‌دهد. سپس یک نسخه از صورت برداری باید ب انبار داده شود.

ترخیص کالا و مراحل آن

همانطور که گفته شد ترخیص کالا از مراحل نهایی برای هر کالایی به حساب می‌آید به طوری که پس از واردات با گذاشتن کالاها در انبار باید مراحل مربوطه آن‌ها بسته به قانون و مقررات طی شود تا بتوان آن‌ها را آزاد کرد. واردات و صادرات دو جز مهم در کشورها به حساب می‌آیند که علاوه بر سودآوری برای هر دو کشور باعث می‌شود ارتباط خوبی با هم داشته و مردم هر جامعه دارای امکانات رفاهی بیشتری باشند و از سمت دیگر سودآوری بسیار خوبی برای تاجران دارد. ترخیص کالا دارای مراحل بسیاری است که هرکدام باید طبق شرایط جلو برود. برای مثال یکی از این مراحل انوانتر است که باید آن را دقیق اجرا کنید و البته که روند سختی ندارد اما کارهای گمرکی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

برای این که بتوانید از پیچیدگی‌های گمرکی دور شوید یا با آن‌ها روبرو نشوید می‌توانید به یک شرکت تجاری معتبر مراجعه کرده و سپس تمامی امور را به آن‌ها بسپارید تا به عنوان نماینده از سمت شما همه مراحل را به خوبی جلو ببرند و بهترین نتیجه را به شما تحویل دهند. آربی با داشتن متخصصان آگاه توانسته است رضایت مشتریان بسیاری را جلب کند و همواره در جذب بهترین‌ها کوشا بوده است.

مزایای انوانتر در ترخیص کالا

انوانتر اگرچه یک مرحله نسبتا آسان و حل شدنی است اما خیلی مهم و حیاتی است به طوری که باید بسیار دقیق انجام شود. کالایی که در انبار یا گمرک گم شود می‌تواند علت‌های بسیاری مانند رفتارهای نادرست، حوادث اتفاقی در حمل و نقل، مکان‌های نامناسب برای جایگذاری کالاها داشته باشد. وجود روند انوانتر یک مدیریت عالی برای همین اتفاقات است که باعث می‌شود آسیب و صدمه به کالا کاهش یابد و هدر رفت را از بین می‌برد. یکی از مزیت‌های مهم انوانتر در گمرک همین موضوع است.

1. مدیریت منابع اقتصادی: در طولانی مدت برخی از کالاها اگر ترخیص نشوند از بین می‌روند و یا فرسوده خواهند شد از این رو تمام آن‌ها باید دفع شوند و یا از انبار خارج گردند. با وجود مدیریت دقیق در این زمینه هدر رفت از بین رفته و نظارت دقیق و مستمر روی آن صورت می‌گیرد.

2. هزینه مربوط به ذخیره سازی: این هزینه برای ذخیره کالاها متغیر است و به ابعاد، تعداد و جنس کالا بستگی دارد. موجودی‌هایی که در انبار وجود دارد یا اقلام حجیم و دارای تجهیزات پیچیده از هزینه‌های بیشتری نسبت به سایر برخوردارند.

3. هزینه‌های جانبی: هزینه‌های دیگری در این مسیر مانند آب و برق، نیروی کار، تعمیر و نگهداری وجود دارد که مقدار آن پس از شناسایی و بررسی کالای شما مشخص می‌شود.

 

سخن آخر

به طور کلی انوانتر از مراحلی است که در زمان ترخیص کالا انجام می‌شود و جز ایده‌های بسیارعالی برای مدیریت کالاها به حساب می‌آید این گونه از هر اتفاقی جلوگیری شده و هدر رفت‌ها کاهش می‌یابند. ترخیص کالا خود به تنهایی دارای مراحل چندگانه‌ای است که هرکدام به تنهایی از هزینه‌های خاص خود برخوردارند. از این رو بهتر است قبل از هر اقدامی برای هر مسیری اعم از واردات و صادرات، ترخیص کالا و… با یک فرد آگاه صحبت کنید تا بتوانید با دانش کافی در این عرصه قدم بردارید و یا از شرکت تجاری مربوطه نماینده از سمت خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دریافت بروزترین اخبار بازرگانی

گروه تجاری آربی

x

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲