مهمترین ضوابط اجرایی سیاست های ارزی

مهمترین ضوابط اجرایی سیاست های ارزی

مهمترین ضوابط اجرایی سیاست های ارزی

مهم‌ترین ضوابط اجرایی جدید«سیاست‌های ارزی» ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

اولویت واردات کالاها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود.

روش‌های تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات، ارز اشخاص خود و غیر می‌باشد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد تا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی، ظرف مدت یک ماه دستورالعمل رویه واردات اعتباری را تهیه نماید.

واردات کالاهای زیر در چارچوب تهاتر (اعم از نفت و غیرنفت) مشمول محدودیت سقف و سابقه واردات نمی‌باشد:
۱-نهاده‌های کشاورزی
۲-کالاهای اساسی
۳-مواد اولیه و واسطه‌ای
۴-اجزا و قطعات بخش تولید.

در صورتی که واردکننده، اقدام به صادرات کالا نماید، از مزایای قانونی زیر بهره‌مند خواهد شد:
۱-معافیت از محدودیت سقف و سابقه واردات، هنگام ثبت سفارش تحت رویه تأمین ارز از محل صادرات خود
۲-اضافه‌شدن بر سقف اعتباری واردکننده، برای واردات نهاده‌های کشاورزی، کالاهای اساسی، مواد اولیه، واسطه‌ای و اجزا و قطعات بخش تولید، معادل میزان صادرات صورت‌گرفته است.

اطلاعات مربوط به میزان و ارزش کالاهای ترخیص‌شده از گمرک مبتنی بر «تبادل اطلاعات بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت»، در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.

میزان مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در «سامانه جامع تجارت» برای کالاهای وارداتی تعیین می‌شود. البته، در صورتی که کالا در «زنجیره‌های بعد از گمرک» افزایش یابد و این مغایرت ثابت شود، واردکننده موظف است نسبت به پرداخت ما به التفاوت حقوق از دست رفته دولت اقدام نماید.

دستگاه‌های مجوز دهنده در فرایند واردات و صادرات کالا موظف شدند (به استثنای مجوزهایی که مستلزم نمونه‌گیری و آزمایش کالا است.) تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سیستمی نمودن فرایند صدور مجوز (ورود در مرحله ثبت سفارش و ترخیص) بدون دخالت عامل انسانی اقدام نمایند. تا زمان اجرایی شدن کامل این فرایند، این دستگاه‌ها موظفند تا حداکثر ظرف مدت ۳ روز کاری پس از دریافت درخواست مجوز از طریق سامانه جامع تجارت نسبت به بررسی و اعلام نتیجه (تأیید یا عدم تأیید) اقدام نمایند و عدم اعلام نظر در مهلت مقرر به منزله تأیید است.

صادرکنندگان مجاز شدند تا به منظور رفع تعهد ارزی خود و با استفاده از رویه واردات در برابر صادرات، کوتاژ و ارز صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت، در اختیار واردکنندگانی که تأمین ارز حاصل از صادرات (خود یا غیر) را انتخاب کرده‌اند، قرار دهند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد تا بدون تعیین هر قید و شرطی، نسبت به «استرداد مالیات بر ارزش افزوده» طی یک ماه از تاریخ برگ خروجی صادره توسط گمرک اقدام نماید و معافیت مالیات عملکرد صادرکننده، منوط به رفع تعهد ارزی است.

در صورت تهاتر کالا با نفت، با ترخیص کالا از گمرک و تأیید بانک مرکزی، وزارت نفت مکلف است تا نسبت به آزادسازی تضامین تهاترکننده «متناسب با ارزش کالاهای واردشده»، اقدام نماید.

منبع: کانال خبر های گمرکی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲