فراخوان ارسال مقاله

فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس سالانه پیکارد سازمان جهانی گمرک

فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس سالانه پیکارد سازمان جهانی گمرک

سازمان جهانی گمرک با اعلام سازمان جهانی گمرک با اعلام برگزاری شانزدهمین کنفرانس سالانه پیکارد در روزهای 9 و 10 دسامبر 2021 (18 و 19 آذر ماه 1400) از علاقه‌مندان به ارسال مقاله به این رویداد مهم که تحت وب یا به صورت ترکیبی برگزار می‌شود، دعوت به همکاری کرد.

حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران، شرایط و چگونگی ارسال مقاله به این کنفرانس را طی بخشنامه ای به معاونین، ناظران و مدیران کل دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد.

متن بخشنامه به این شرح است:

با عنایت به نامه دریافتی از سازمان جهانی گمرک (WCO) طی شماره 21SL0073E مورخ 3‏/‏/2‏/1400 (23‏/4‏/2021) به استحضار می‌رساند شانزدهمین کنفرانس سالانه پیکارد (WCO PICARD) سازمان جهانی گمرک طی روزهای 18 و 19 آذر 1400 ( 9 تا 10 دسامبر2021) برگزار می‌شود. این کنفرانس با توجه به شرایط بهداشتی در جهان به صورت یک رویداد تحت وب یا به صورت ترکیبی برگزار می‌شود. کنفرانس WCO PICARD یک بستر بین‌المللی برای تقویت گفت‌وگو بین گمرک و جوامع دانشگاهی است.

این کنفرانس پذیرای مقالات از گمرکات کشورهای عضو و جامعه دانشگاهی به منظور اطمینان از تنوع پژوهش‌های ارائه شده می‌باشد.

در پیوست نامه فوق‌الذکر آمده است که بیماری همه‌گیر کووید‏-19 یک بحران طولانی مدت جهانی است

که تجارت بین‌المللی و مدیریت مرزها را تحت تأثیر قرار داده است. سازمان جهانی گمرک به این وضعیت در حال تکامل در هر مرحله از بحران پاسخ داده و آن را مدنظر قرار داده است

نمونه اخیر آن قطعنامه‌ای است که اعضای WCO در دسامبر سال 2020 تصویب کرده‌اند.

میزان تأثیر اقتصادی بحران و آموخته‌های گمرکات و سیاست‌گذاران

مطابق شعار سال 2021 سازمان جهانی گمرک ‏- ((گمرک، حامی احیا، نوسازی و تاب‌آوری زنجیره تأمین پایدار)) ‏- این کنفرانس در پی مشارکت‌های واقعی

و مبتنی بر شواهد برای سنجش میزان تأثیر اقتصادی بحران و آموخته‌های گمرکات و سیاست‌گذاران از زمان شیوع در سال 2020، از دیدگاه‌های مختلف زیر می‌باشد:

1) تأثیرات اقتصادی همه‌گیری (پاندمی) کووید ‏-19 و اقدامات گمرکی.

موارد ارسالی که به موضوعات ذکر شده در زیر پاسخ دهند:

‏- آیا بحران، به طور محلی و جهانی، بر روی رویه‌های و روند تجاری چه تأثیری داشته است؟ آیا تجارت منطقه‌ای مطلوب بوده است یا خیر؟

‏- تأثیر اقدامات مالی و گمرکی در وصول درآمد، به ویژه معافیت‌هایی که به کالاهایی که برای پاسخگویی به بیماری همه‌گیر استفاده می‌شود اعطا می‌شود، چه بوده است؟

‏- از نظر حجم و انواع کالاها، تأثیر بحران بر تجارت الکترونیکی چه بوده است؟

‏- چگونه گمرکات می‌توانند در اقدامات و تصمیم‌سازی دولت‌ها فرآیندها، ازجمله نظارت بر بحران و کنترل مرزها سهیم باشند؟ آیا بحران فرصتی برای ایجاد ابزارها یا تکنیک‌های جدید بوده است؟

2) آموخته‌های فراگرفته شده توسط گمرکات از بیماری همه‌گیر کووید‏-19

‏- با توجه به اینکه گمرک در حال حاضر توسط سرعت و تجزیه و تحلیل ریسک هدایت می‌شود، میزان آمادگی و پاسخگویی گمرکات چقدر بود؟

‏- تأثیرات این بحران بر رویه‌های عملیاتی و اقدامات مدیریت گمرکی چه بوده است؟ چگونه گمرکات دور کاری را اجرا کرده‌اند؟

‏- چگونه بحران بر همکاری و روابط فرامرزی با ذینفعان تجاری تأثیر گذاشته است؟

‏- بحران بهداشتی چه تأثیری بر سایر حوزه‌ها مانند امنیت مرزها، قاچاق یا مواجهه با تغییرات عمده منطقه‌ای (به عنوان مثال برگزیت (Brexit) در اروپا) داشته است؟

‏- آیا بحران اصلاحات و تحولات گمرکی را تسریع می‌کند یا دوباره جهت‌گیری می‌کند؟ آیا این تغییرات از نظر زمانی محدود هستند یا دائمی؟

3) تجزیه و تحلیل داده‌ها

 گمرک مقادیر زیادی داده را به صورت روزانه پردازش می‌کند. انقلاب دیجیتالی، که در زمینه شیوع همه‌گیر کووید‏-19 همچنان با سرعت بالایی در حال گسترش می‌باشد، از نظر دسترسی به داده‌ها ضبط، تجمیع و تجزیه و تحلیل، فرصت‌های بالقوه‌ای ایجاد می‌کند. موارد ارسالی برای جمع‌آوری داده‌های گمرک با روش‌های تحلیلی نوآورانه، پاسخ به موارد ذکر شده در زیر، به شرح ذیل باشد:

‏- تجزیه و تحلیل داده‌هایی که می‌تواند بنیادی محکم برای پیگیری اهداف اصلی گمرک وصول درآمد، امنیت مرزها، جمع‌آوری آمار تجارت، تسهیل تجارت و درستکاری را فراهم کند.

‏- ترکیب دانش گمرکی با ابزار منبع باز و حتی الگوریتم‌های که عملکرد گمرک را بهبود می‌بخشد، همانطور که توسط پروژه WCO “BACUDA” از سال 2019 و “چارچوب ظرفیت‌سازی WCO برای تجزیه و تحلیل داده‌ها” از سال 2020 هدایت می‌شود

 

 

 

منبع: کانال خبرهای گمرکی

 

خبرهای گمرگ

منبع: کانال خبر های گمرکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲