محاسبه و تعیین ارزش کالای قاچاق خروجی

محاسبه وتعیین ارزش کالای قاچاق خروجی

نحوه محاسبه و تعیین ارزش کالای قاچاق خروجی ( فرآورده های نفتی و پتروشیمی )

ملاک تعیین ارزش ، ارزش های مندرج در پرتال ارزش کالاهای صادراتی گمرک

نرخ ارز ؛ بالاترین نرخ ارز رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی در سامانه جامع قضایی

توجه به ارزش تن / دلار و لیتر و کیلوگرم

وزارت نفت متولی اعلام ارزش فرآورده های نفتی قاچاق می باشد

 

متن بخشنامه محاسبه و تعیین ارزش کالای قاچاق خروجی

باسلام و احترام

پیرو بخشنامه شماره ۲۳۰۴۶۹ مورخ ۱۳۹۸/۲/۲۵ با موضوع تعیین ارزش کالای قاچاق خروجی ( فرآورده های نفتی و پتروشیمی ) با عنایت به اینکه نحوه محاسبه ارزش کالای قاچاق خروجی در بند (خ) ماده (۱) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تبصره ذیل آن تبیین گردیده، به منظور ایجاد وحدت رویه در نحوه محاسبه ارزش کالاهای موصوف توسط گمرکات اجرایی در سامانه جامع قضایی و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و ذینفعان، مراتب ذیل جهت لحاظ در اقدامات اعلام می گردد:

١- ملاک تعیین ارزش قاچاق خروجی فرآورده های نفتی و پتروشیمی مطابق نامه شماره ۱۵۴۱۴۳۶ مورخ 13/12/1397

دفتر ارزش، ارزش های دلاری مندرج در پرتال ارزش کالای صادراتی گمرک بوده که لازم است متناسب با بالاترین نرخ ارز رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام و به صورت هفتگی در سامانه جامع قضایی درج می گردد، توسط گمرکات محاسبه شود.

2 با توجه به اینکه ارزش دلاری همزمان مندرج در پرتال ارزش کالای صادراتی گمرک که توسط وزارت نفت اعلام می گردد، بر اساس تن دلار ( ۱۰۰۰ کیلو گرم / دلار ) می باشد؛ لذا محاسبه ارزش حسب مورد براساس واحد مربوطه ( کیلوگرم بر لیتر ) مندرج در صورتجلسه کشف مطابق یکی از موارد زیر می باشد:

نکته :

الف) چنانچه واحد کالا به صورت کیلوگرم باشد، عینا در بخش مربوطه در سامانه، درج گردد. در اینصورت با توجه به ارزش مندرج در سامانه ارزش کالای قاچاق بر همان اساس محاسبه می شود.

 ب) چنانچه واحد کالا به صورت لیتر باشد، برهمان اساس ( لیتر ) در بخش مربوطه در سامانه درج گردد. در اینصورت سامانه مطابق دانسیته فرآورده نفتی مورد نظر، واحد وزن را به کیلو گرم تبدیل می کند و ارزش بر همان اساس محاسبه می شود.

۳- براساس تبصره ذیل بند ( خ ) ماده ( 1 ) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت نفت متولی اعلام ارزش فرآورده های نفتی قاچاق می باشد و در مواردی که ارزش ها با تاخیر به گمرک اعلام می گردد؛ ملاک تعیین ارزشگذاری از سوی گمرکات، آخرین ارزش مندرج در پرتال ارزش کالای صادراتی گمرک خواهد بود ( با رعایت مفاد بند ۱ فوق الذکر ) و در صورتی که متعاقبا ارزش اعلامی متفاوت از ارزش روز کشف قاچاق پرونده مورد نظر باشد، لازم است حسب مورد اصلاحات از سوی گمرکات، انجام و به مرجع رسیدگی کننده به پرونده منعکس گردد.

 

 

رضا گلی

مدیرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته

متن نامه 

خبرهای گمرگ

منبع: کانال خبر های گمرکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲