کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی

کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی

کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی تا سر حد نابودی 

سید رضی حاجی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

صادرات فرش در فصل نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون دلار برآورد شده و به نظر می‌رسد، ارزش صادرات این محصول فرهنگی اصیل ایرانی در پایان سال از ۲۰ میلیون دلار فراتر نرود؛ حال آنکه این رقم برای کل سال ۱۳۹۹ معادل ۶۰ میلیون دلار بوده است.

صادرات فرش دستباف در حالی به این ارقام ناچیز تنزل پیدا کرده است که رقم صادرات فرش از ایران زمانی نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

فرش محصولی فرهنگی است و بازارسازی برای آن نیازمند گذشت زمان است. برای مثال این‌گونه نیست که ظرف ۴ یا ۵ یا ۱۰ سال بتوان بازارهایی نظیر چین و مالزی را جایگزین بازارهایی مانند آمریکا و اروپا کرد که عمر حضور فرش‌های ایرانی در‌ آنها به حدود ۲۰۰ سال می‌رسد. از این گذشته، بازاریابی برای فرش ایرانی، نیازمند صرف هزینه‌های کلان است که تامین این هزینه از عهده بخش خصوصی خارج است.

جایگاه فرش در بازارهای جهانی دچار تغییراتی شده که تاثیر این تغییرات روی فرش ایرانی بسی بیش از سایر فرش‌های غیرایرانی بوده است. به طور کلی این روزها، دکوراتورها و معماران داخلی کمتر از فرش دستباف در طرح‌های خود استفاده می‌کنند و این رویه مد روز جهان شده است. اما اینکه از همین بازار موجود چند درصد را به خود اختصاص دهیم، بسیار حائز اهمیت است.

 

منبع: کانال خبر های گمرکی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲