کالای مرجوعی چیست؟ شرایط و تفاوت آن با کالای برگشتی

کالای مرجوعی چیست؟ شرایط و تفاوت آن با کالای برگشتی

امور گمرکی دارای بخش‌های چندگانه‌ای می‌باشد که هرکدام برای یک یا چند فرایند است که برای پیشرفت کار باید از تمام این بخش‌ها و مراحل بگذرید. کالاها در انبارهای گمرک نگهداری می‌شوند تا زمان واردات، صادرات یا ترخیص آن‌ها برسد. هرکدام از این فرایندهایی که گفته شد دارای مجوزات، قوانین و مراحل خاص خود هستند که برای اطلاع از شرایط، بسته به نوع خواسته و عملکردتان می‌توانید به آربی مراجعه کنید.

مشاوره واردات و ترخیص کالا

امور گمرکی دارای بخش‌های چندگانه‌ای می‌باشد که هرکدام برای یک یا چند فرایند است که برای پیشرفت کار باید از تمام این بخش‌ها و مراحل بگذرید. کالاها در انبارهای گمرک نگهداری می‌شوند تا زمان واردات، صادرات یا ترخیص آن‌ها برسد. هرکدام از این فرایندهایی که گفته شد دارای مجوزات، قوانین و مراحل خاص خود هستند که برای اطلاع از شرایط، بسته به نوع خواسته و عملکردتان می‌توانید به آربی مراجعه کنید. یکی از بخش‌های گمرک یا در عبارت بهتر، کالای مرجوعی و کالای برگشتی است. هر کدام از این اصطلاحات به منظور عمل خاصی برای نوع ارسال کالاها است. در ادامه به مطالب بیشتری راجع به این دو می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

کالای مرجوعی چیست؟

کالای مرجوعی به کالایی گفته می‌شود که: تصور کنید یک محموله را قرار است وارد کنید ولی در زمان ارسال در مرز ضبط می‌شود و اجازه ورود به کشور به آن داده نمی‌شود و به مرحله ترخیص کالا نمی‌رسد. بنابراین کالای مرجوعی همان کالای وارداتی است که در زمان انتقال به دلیل مغایرت با قوانین گمرکی و.. اجازه ورود ندارد. برخی از دلایل مربوطه کالای مرجوعی مغایرت با قوانین گمرکی، انصراف صاحب کالا است. این کالا پس از توقف دوباره به کشور صادرکننده ارسال می‌شود. کالاهای مرجوعی با عنوان کالای متروکه نیز یاد می‌شوند.

6 عامل اصلی در مرجوع کردن کالا

  • ممنوع و غیرمجاز بودن کالا در کشور
  • عدم مغایرت و همخوانی
  • عدم تطبیق کالا با اسناد و مدارک مربوط
  • نبود گواهی و استانداردهای بهداشتی
  • نبود گواهی قرنطینه نباتی
  • وجود آسیب و صدمه به کالای وارداتی

کالای برگشتی چیست؟

کالای برگشتی دارای تفاوت‌هایی با کالای مرجوعی است. کالایی که با عنوان برگشتی وجود دارد در دسته کالاهای صادرات موقت قرار می‌گیرد و به خاطر تعمیرات به کشورهای دیگر برگشت داده می‌شود و یا حتی ممکن است کالا برای نمایشگاه‌های بین المللی فرستاده شود. پس از تمام شدن زمان و دوره صدور موقت به داخل کشور بازگردانده خواهد شد. پس در کلام بهتر کالای برگشتی به صورت موقت به کشورهای دیگر برگشت می‌خورد و دوباره پس از انجام روند لازم به کشور مربوطه ارسال خواهد شد.

شرایط و تفاوت کالای مرجوعی و برگشتی

  1. کالای برگشتی از کالاهایی است که صادرات آن موقت است و به منظور بودن در نمایشگاه، کنگره، تعمیرات و… برگردانده می‌شود.
  2. کالای مرجوعی قبل از ترخیص کالا به خاطر مغایرت در قوانین و ایرادات فنی برگردانده می‌شود به طور کلی اجازه ورود ندارد.
  3. کالای مرجوعی در مسیر و فرایند واردات کالا تحلیل و بررسی می‌شود، اما کالای برگشتی در مسیر صادرات موقت دسته‌بندی خواهد شد.

 

تفاوت ارزش گذاری و هزینه بین دو کالای مرجوعی و برگشتی

  • کالای برگشتی: براساس ماده 4 قانون گمرک کشور، ارزش همه کالاهای برگشتی طبق هزینه تعمیر و یا دلایلی است که قبلا ذکر شده است. 15 درصد به خاطر حقوق گمرکی کسر می‌شود توجه داشته باشید تنها در صورتی این روند امکان پذیر است و به کالا اجازه صدور موقت داده می‌شود که در داخل کشور نیاز به تعمیر و تکمیل نباشد.
  • کالای مرجوعی: هزینه و ارزشی که برای کالای مرجوعی در نظر گرفته شده است 10 درصد قوانین گمرکی است و شامل هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، باربری و باربندی، بیمه و ثبت سفارش و دفتر گمرکی می‌شود.

سخن آخر

اداره گمرک یک فضای بسیار گسترده است که هرکدام از بخش‌ها خود به تنهایی دارای چندین مسیر و مرحله می‌باشد که تمامی این بخش‌ها به صورت یک مجموعه به هم متصل هستند. بنابراین باید از تمامی آن‌ها نسبت به شرایط و قوانین و هزینه‌ها آگاه باشید و یا می‌توانید به یک شرکت تجاری معتبر مراجعه کنید تا بهترین عملکرد را بالاترین رضایت به شما تحویل دهد. ترخیص کار یکی از افرادی است که می‌توانید همه امور را به آن بسپارید تا کالای شما را در کمترین زمان آزاد کند و یا صفر تا صد واردات و صادرات و ترخیص کالا به آربی با افراد متخصص بسپارید و دیگر نگران هیچ چیز نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دریافت بروزترین اخبار بازرگانی

گروه تجاری آربی

x

۰۲۱۸۷۷۰۰۷۶۲